Värdefull feedback
Vi är alla mänskliga
Jag blir ibland mörkrädd när jag ser coacher som stoppar huvudet i sanden istället för att ta emot värdefull feedback. De har kanske många nöjda klienter och har gjort ett kanonjobb, så de blir blinda för sina egna misstag. Vi alla har våra blinda fläckar som kan vara uppenbara för andra, men totalt omedvetna om själva. Då behöver vi andra som påpekar det för oss.
Feedback betyder att någon kommer med information till dig om något som funkar eller inte funkar fullt ut, enligt den personen. Det betyder inte att du är dålig, bara att du är mänsklig precis som alla andra.
Motarbetar vi värdefull feedback?
Men blundar vi för den eller motarbetar feedback kommer det leda till rejält missnöje bland dina klienter. Och särskilt om du kör grupp-program. Du kommer uppleva att det bara blir fler och fler som ”gnäller”. Om det fortgår längre tid kommer det skapas en ”skvaller-kultur” eller ”skitsnacks-kultur”. Det är logiskt eftersom missnöjet minskar inte bara för att man sticker huvudet i sanden. Hur motverkar vi att det händer? Det finns tre saker du behöver göra:

1. Se feedback som information, inte att det handlar om ditt värde som människa.
2. Göra det möjligt och uppmuntra dina klienter att ge dig feedback.
Om du kör 1:1 är det lätt. Bara säg att du vill ha feedback, och vid behov be om den. Om du håller kurser eller utbildningar kan du enkelt ge deltagarna ett feedback-formulär i slutet och be dom fylla i det. I vårt grupp-program GDV har vi tre vägar för våra klienter att ge oss feedback: För det första har vi flertalet tillfällen sagt att man alltid kan komma feedback direkt till oss. För det andra har vi en avstämning varje månad där de dels får fylla i deras egen resa och vad de behöver, och dels feedback till oss om vad som fungerar och kan bli bättre. För det tredje att de kan ge feedbacken till vår client success manager som sedan framför den anonymt till Emma och mig.
3. Skapa trygghet nog i att ge feedback.
Här kommer vi in på hur personen som ger feedback blir bemött. Om du går i försvar så bestraffar du att personen ger dig feedback. När personen ger feedback, tacka personen. Det kan du göra även om det känns obekvämt, tacka i alla fall. Ställ klargörande frågor vid behov så du verkligen vaskar fram guldet. Sedan bedömer om feedbacken är lämplig att agera på. Om ja, implementera så snart det är hälsosamt och möjligt. Om inte, adressera det och förklara varför det inte går eller är lämpligt att agera på, då kommer personen i alla fall att känna sig hörd.
Hur är din relation till feedback?